Arvoisa lukija
Maanantain täysistunto koostui pääosin toisen käsittelyn asioista, jotka hallitus halusi viedä päätökseen ennen istuntotaukoa.
Maanantaina saatiin myös jatkoa näytelmään, jossa sosiaali- ja terveysministeri Rydman kyseenalaistaa pääministeri Orpon arvovallan. Orpo ilmoitti, että sote-järjestöjen avustuskriteerit käsitellään vielä ennen istuntotaukoa hallituksessa, mutta Rydman ilmoitti, että kriteereitä ei muuteta.
Vasemmistoliitto esitti Rydmanille epäluottamusta eli hyvinvointialueiden rahoituksesta äänestämisen yhteydessä tiistaina äänestetään myös Rydmanin luottamuksesta.
Tämä on jo toinen kerta, kun Wille Rydmanin luottamuksesta ministeripestissä äänestetään. Viimeksi hän sai eduskunnan luottamuksen kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2024, kun hänen luottamuksensa toimia elinkeinoministerinä kyseenalaistettiin. Tuolloin äänestys päätyi lukemiin 92–76 ja 3 äänesti tyhjää.
Rydman säilytti ministerinpaikkansa tälläkin kertaa äänin 88–74, vaikkakin tyhjiä ääniä oli 11 eli huomattavasti edelliskertaa enemmän, kun nyt kaikki Rkp:n edustajat äänestivät tyhjää.
Tiistaina istunnon ainoa keskustelu käytiin toisesta lisätalousarviosta, kun valtiovarainvaliokunnan mietintö saatiin salin käsittelyyn. Hallitus maalaa kuvaa, jossa talouden valonpilkahdukset ovat sen toimien ansiota, mutta tähän saakka talouden mataaminen on ollut maailman tapahtumien syytä.
On hyvä, että turvekysymyksestä lopulta irti päässeessä lisätalousarviossa hallitus yrittää vahvistaa erityisesti nuorten ja pitkäaikaistyöttömien työllisyyskehitystä. Pahentuneessa tilanteessa toimet uhkaavat jäädä kuitenkin näpertelyksi, vaikka lisätalousarvion myötä hallitus ottaa Suomelle taas 300 miljoonaa euroa lisää velkaa.
Kevään suurimpia puheenaiheita on ollut hallituksen alkoholilakiin ajamat uusimmat muutokset. SDP:n johdolla oppositio ja kristillisdemokraatit yrittivät viimeiseen asti tuoda hallituksen esitykseen vastuullisuutta ja pyrkiä minimoimaan siitä väistämättä aiheutuvia haittoja. Tänään tiistaina hallitus runnoi haluamansa muutokset läpi.
Lyhyehkön täysistunnon jälkeen valtiopäivät keskeytettiin kesän istuntotauon ajaksi. Vaikka istuntoja ei ole, muita tehtäviä kyllä. Kesällä on myös tilaisuus osallistua tilaisuuksiin eri puolella Suomea, mihin täysistuntoviikoilla ei juuri liikene aikaa. Heinäkuussa aion vierailla Kiuruveden Iskelmäviikolla, jonka avajaisiin saapuu 15.7. myös Antti Lindtman.
Pohjois-Savon liitto järjestää elokuussa seututilaisuuksia, joista osallistun 18.8. sekä Sonkajärven (klo 9–11.30 Palvelukeskus Mosaiikki) että Siilinjärven (klo 13.30–16 Yrityskeskus Innocum) tilaisuuksiin. Kaikille avoimissa seututilaisuuksissa käydään vuoropuhelua kuntien, seudun toimijoiden ja maakuntaliiton välillä maakunnan ajankohtaisista kehittämiskysymyksistä sekä Pohjois-Savon tulevaisuuden suuntaviivoista.
Maakuntahallitus kritisoi maanantaina Väyläviraston liikenneohjelmakokonaisuutta, joka pohjaa hallituksen näkemykseen valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta. Pohjadokumentissa ei nähdä riittävän selvästi Itä-Suomen muuttunutta tilannetta ja tarpeita, mikä on johtanut myös puutteelliseen liikenneohjelmaan alueemme osalta.
Tämän vuoden keskusteluissa painottuvat maakuntaliiton talous ja palvelut, hallitusohjelmatavoitteet ja vaikuttamistyö sekä loppukauden kehittämisrahoituksen mahdollisuudet. Seudun kunnat pitävät yhteisen puheenvuoron ja nuoret kommentoivat alueen tulevaisuutta. Tervetuloa mukaan!
Seututilaisuuksien jälkeen vierailen Rautalammilla tapaamassa paikallisia yrittäjiä ja 26.–27.8. eduskuntaryhmällämme on kesäkokous tämän vuoden kulttuuripääkaupungissa Oulussa.
Toivotan sinulle, arvoisa lukija, hyvää kesää. Pidetään huolta itsestämme, niin jaksamme taas syksyllä jatkaa.
Terveisin
Tuula Väätäinen

Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.